Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2021

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

3/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Σώστη

                             2021-2022



Ταυτότητα του σχολείου



ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 3/Θ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΩΣΤΗ

ΚΩΔΙΚΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ: 9420066

Δ/ΝΣΗ ΕΚΠ/ΣΗΣ: Δ/ΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ

ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ: 4

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ:

ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ: 28

Α ΤΑΞΗ :  ΑΓΟΡΙΑ:4    ΚΟΡΙΤΣΙΑ:1    ΣΥΝΟΛΟ: 5

Β ΤΑΞΗ :  ΑΓΟΡΙΑ:1     ΚΟΡΙΤΣΙΑ:3   ΣΥΝΟΛΟ: 4

Γ ΤΑΞΗ :  ΑΓΟΡΙΑ:0     ΚΟΡΙΤΣΙΑ:2    ΣΥΝΟΛΟ: 2

Δ ΤΑΞΗ :  ΑΓΟΡΙΑ:1    ΚΟΡΙΤΣΙΑ:3    ΣΥΝΟΛΟ: 4

Ε ΤΑΞΗ :  ΑΓΟΡΙΑ:3     ΚΟΡΙΤΣΙΑ:3   ΣΥΝΟΛΟ: 6

ΣΤ ΤΑΞΗ: ΑΓΟΡΙΑ:3     ΚΟΡΙΤΣΙΑ:4   ΣΥΝΟΛΟ: 7

 

ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ : 3

ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΤΜΗΜΑ


Επικοινωνία με το σχολείο – Σχολικός Ιστότοπος

Τηλέφωνο : 2531095221 

e-mail: dimsostou@dim-sostou.rod.sch.gr

ΤΑΧ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΣΩΣΤΗΣ , Τ.Κ 69200, Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ

 Το σχολείο διαθέτει και λειτουργεί ιστολόγιο: http://dimotikososti.blogspot.com/ 

 Υπεύθυνοι για τη διαχείριση του παραπάνω ιστότοπου είναι οι εκπαιδευτικοί  του  σχολείου, που μεριμνούν για την ασφάλεια των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των μαθητών στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες του Π.Σ.Δ.

 

 

Φιλοσοφία-Σκοπός του κανονισμού

Με τον όρο "σχολικός κανονισμός" εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.

Σκοπός και επιδίωξη του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι:

·         η εξασφάλιση ενός υποστηρικτικού πλαισίου μέσα στο οποίο θα πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία,

·         η καλλιέργεια κατάλληλου κλίματος για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του κάθε μαθητή αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, και

·         η διασφάλιση της σωματικής και ψυχικής υγείας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της Διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών, των μαθητών/μαθητριών και των γονέων/κηδεμόνων.

Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα, που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας.

Παράλληλα όμως το σχολείο οφείλει να προσέξει την κοινωνική διάσταση του μαθητή ως μέλους της ομάδας. Έτσι καταξιώνεται η προσωπικότητα του μαθητή, αποκτά κοινωνική υπόσταση και καλλιεργεί συλλογική συνείδηση. Το άτομο καταξιώνεται ως μέλος της ομάδας. Εκεί ζει, αποκτά γνώσεις και πείρα, καλλιεργεί συναισθήματα, αξιοποιεί και χαίρεται τα επιτεύγματα των άλλων, καταθέτει τα δικά του, την υπερασπίζεται και, αν χρειαστεί, είναι πρόθυμος να υποβληθεί σε θυσίες γι' αυτήν.

Εν κατακλείδι με τη σύνταξη του παρόντος κανονισμού λειτουργίας επιδιώκεται ο καθορισμός των ορίων, των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων, των οποίων η γνώση και η τήρηση από μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και Διεύθυνση θα συμβάλλει στον περιορισμό των ασαφειών και της άγνοιας, που αντιστρατεύονται την ομαλή λειτουργία της σχολικής κοινότητας.

 

Σκοπός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

1.      Σκοπός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά.

Ειδικότερα υποβοηθά τους μαθητές:

α) Να γίνονται ελεύθεροι, υπεύθυνοι, δημοκρατικοί πολίτες, να υπερασπίζονται την εθνική ανεξαρτησία, την εδαφική ακεραιότητα της χώρας και τη δημοκρατία, να εμπνέονται από αγάπη προς τον άνθρωπο, τη ζωή και τη φύση και να διακατέχονται από πίστη προς την πατρίδα. Η ελευθερία της θρησκευτικής τους συνείδησης είναι απαραβίαστη.

β) Να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν αρμονικά το πνεύμα  και το σώμα τους, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητές τους. Να αποκτούν, μέσα από τη σχολική τους αγωγή, κοινωνική ταυτότητα και συνείδηση, να αντιλαμβάνονται και να συνειδητοποιούν την κοινωνική αξία και ισοτιμία της πνευματικής  και της χειρωνακτικής εργασίας.

γ) Να αναπτύσσουν δημιουργική και κριτική σκέψη και αντίληψη συλλογικής προσπάθειας και συνεργασίας, ώστε να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και με την υπεύθυνη συμμετοχή τους.

δ) Να κατανοούν τη σημασία της τέχνης, της επιστήμης και της τεχνολογίας, να σέβονται τις ανθρώπινες αξίες και να διαφυλάσσουν και προάγουν τον πολιτισμό.

ε) Να αναπτύσσουν πνεύμα φιλίας και συνεργασίας.

 

2.   Βασικοί συντελεστές για την επίτευξη των παραπάνω σκοπών είναι:

α) τα αναλυτικά προγράμματα, τα σχολικά βιβλία και τα λοιπά διδακτικά μέσα, καθώς και η  σωστή χρήση τους,

β) η δημιουργία του απαραίτητου παιδαγωγικού κλίματος με την ανάπτυξη αρμονικών διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο και στην τάξη και με το σεβασμό προς την προσωπικότητα του κάθε μαθητή.

 

Σκοπός Δημοτικού Σχολείου

Σκοπός του δημοτικού σχολείου είναι η πολύπλευρη πνευματική και σωματική ανάπτυξη των μαθητών μέσα στα πλαίσια που ορίζει ο ευρύτερος σκοπός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

       Ειδικότερα, το δημοτικό σχολείο βοηθάει τους μαθητές:

α)    να διευρύνουν και αναδιατάσσουν τις σχέσεις της δημιουργικής τους δραστηριότητας με τα πράγματα, τις καταστάσεις και τα φαινόμενα που μελετούν.

β)  να οικοδομούν τους μηχανισμούς που συμβάλλουν στην αφομοίωση της γνώσης, να αναπτύσσονται σωματικά, να βελτιώνουν τη σωματική και ψυχική τους υγεία και να καλλιεργούν τις κινητικές τους ικανότητες,

γ)    να κατακτούν το περιεχόμενο των βασικότερων εννοιών και να αποκτούν, βαθμιαία, την ικανότητα να ανάγονται από τα δεδομένα των αισθήσεων στην περιοχή της αφηρημένης σκέψης,

δ)    να αποκτούν την ικανότητα ορθής χρήσης του προφορικού και γραπτού λόγου,

ε)    να εξοικειώνονται βαθμιαία με τις ηθικές, θρησκευτικές,  ανθρωπιστικές και άλλες αξίες και να τις οργανώνουν σε σύστημα αξιών.

 

Μέσα επίτευξης σκοπού και στόχων

1.        Παροχή ποιοτικής διδασκαλίας.

2.        Συνεργασία μεταξύ των διαφόρων φορέων, που αποτελούν την εκπαιδευτική κοινότητα. (Δ/νση Α/θμιας Εκπαίδευσης, Δ/νση Σχολείου, Μαθητική Κοινότητα, Δήμο, Σχολική Επιτροπή).

3.        Η προσωπική δράση των διδασκόντων σε ένα πνεύμα αφοσίωσης, προσφοράς και επαγγελματικής κατάρτισης.

4.        Συνεργασία των εκπαιδευτικών  μεταξύ τους.

5.        Η οργάνωση εκδηλώσεων παιδαγωγικού και γενικότερα πολιτιστικού περιεχομένου.

6.        Η αυτοκυριαρχία, η οποία όμως νοείται ως ατομική και κοινωνική αξία, που συμβάλλει στον αμοιβαίο σεβασμό και την αποτελεσματικότητα κατά την εργασία.

7.        Η φροντίδα εκ μέρους των εκπαιδευτικών για τις ανάγκες και τις ανησυχίες όλων των μαθητών και ιδιαίτερα των ασθενέστερων.

 

Περιεχόμενο του Εσωτερικού Κανονισμού – Οι κεντρικοί άξονές του

 

1.      Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό.

 

α) Πρωινή προσέλευση

·           Η άφιξη των μαθητών το πρωί ολοκληρώνεται έως τις 8.00 που χτυπά το κουδούνι και με την άφιξη του λεωφορείου για τους μαθητές που έρχονται από τα γειτονικά χωριά.

·           Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

·           Ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός υποδέχεται τους μαθητές και οι γονείς-συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου της προσέλευσης των μαθητών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στο χώρο του σχολείου κανείς εκτός των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

·            Μετά το πέρας της πρωινής συγκέντρωσης στην αυλή του σχολείου, οι μαθητές οργανωμένα κατευθύνονται στις αίθουσές τους.

·            Με σκοπό να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των μαθητών και να αποτρέπεται η αναίτια είσοδος και έξοδος αυτών από τον προαύλιο χώρο του σχολείου, καθώς και η είσοδος ατόμων που ουδεμία σχέση έχουν με τη λειτουργία του, οι θύρες εισόδου-εξόδου στο χώρο του σχολείου παραμένουν κλειστές κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του με ευθύνη της Διεύθυνσης του Σχολείου.

 

    β) Παραμονή στο Σχολείο - Διδακτικό ωράριο

         Η έναρξη του υποχρεωτικού προγράμματος είναι στις 08:00 και η λήξη στις 13:15.

 

ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

07:50 – 08:00         10΄ Υποδοχή μαθητών

08:00 – 09:30         90΄ 1η διδακτική περίοδος (1η & 2η ώρα)

09:30 – 9:55           25΄ Διάλειμμα

09:55 – 11:25         90΄ 2η διδακτική περίοδος (3η & 4η ώρα)

11:25  – 11:45        20΄ Διάλειμμα

11:45 – 13:15         90΄ 3η διδακτική περίοδος (5η & 6η ώρα)

13:15                         Αποχώρηση όλων των μαθητών

·       Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο και επιβλέπονται από τον εκπαιδευτικό εφημερίας που ορίζεται για κάθε μέρα. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες οι οποίες θα παραμένουν κλειδωμένες κατά τη διάρκεια του διαλείμματος. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται ο χώρος παραμονής των μαθητών. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του.

·       Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές παίζουν χωρίς να τσακώνονται στο προαύλιο του σχολείου και για οποιοδήποτε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν απευθύνονται στον  δάσκαλο εφημερίας. Δεν επιτρέπεται να βγαίνουν έξω από το χώρο αυτό. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος αν παρατηρήσουν κάτι κακό ή επικίνδυνο, το αναφέρουν στον δάσκαλο εφημερίας.

 

    γ) Αποχώρηση από το σχολείο

·       Η αποχώρηση των μαθητών πραγματοποιείται με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου, εκτός των μαθητών εκείνων που μετακινούνται με το σχολικό λεωφορείο προς τα χωριά τους και η πρόωρη αποχώρησή τους στις 13.00 γίνεται μετά από υπεύθυνη δήλωση των γονέων τους. Η παραλαβή των μαθητών αυτών στα χωριά τους γίνεται με ευθύνη των γονέων τους.

·       Με τη λήξη των μαθημάτων σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα, οι μαθητές οργανωμένα κατευθύνονται στην έξοδο του σχολείου.

·       Οι εκπαιδευτικοί μεριμνούν  για την ασφαλή αποχώρηση των παιδιών έως και 10 λεπτά μετά τη λήξη των μαθημάτων. Μετά την παρέλευση του πρώτου δεκαλέπτου από την λήξη του προγράμματος εάν παραμένει μαθητής στο χώρο του σχολείου, ειδοποιούνται τηλεφωνικώς οι γονείς του από τους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς για την άμεση παραλαβή του παιδιού. Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι αν ο γονέας/κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.

·       Αποχώρηση ασυνόδευτου μαθητή επιτρέπεται μόνο με ευθύνη του γονέα και προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσής του. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας βαραίνει αποκλειστικά το γονέα/κηδεμόνα. Οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου για τυχόν έκτακτες αλλαγές.

·       Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αναχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους.

·       Αποχώρηση μαθητή από το σχολείο πριν τη λήξη του διδακτικού ωραρίου, γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις (π.χ. ασθένεια) και πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα. Για την πρόωρη αναχώρηση ενημερώνεται ο δάσκαλος της τάξης και ο Διευθυντής του σχολείου.

·       Για  οποιαδήποτε αλλαγή στο πρόγραμμα οι γονείς θα ενημερώνονται με γραπτή ανακοίνωση.

 

1.      Συμπεριφορά μαθητών/τριών - Παιδαγωγικός έλεγχος

            Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του Σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή/τη συμμαθήτρια, θεωρούνται μη αποδεκτές συμπεριφορές.

            Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς των μαθητών/μαθητριών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας με το Σύλλογο Διδασκόντων, τη Διεύθυνση της σχολικής μονάδας, και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και φυσικά των γονέων των μαθητών, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους.

            Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.

Αναλυτικότερα:

 

α)  Καθήκοντα μαθητών

1.        Για να υπάρχει ομαλή και εύρυθμη λειτουργία του σχολείου θα πρέπει όλοι να συμβάλλουν προς το σκοπό αυτό. Από την πλευρά τους οι μαθητές θα πρέπει να προσέξουν τα εξής:

2.        Προσέρχονται έγκαιρα στο σχολείο (8.00 π.μ.), διαφορετικά εισέρχονται υπό προϋποθέσεις. Η παρουσία στην πρωινή σύναξη είναι υποχρεωτική, διότι αυτή αποτελεί μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

3.        Στα διαλείμματα βγαίνουν από τις αίθουσες και εφόσον το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες κατευθύνονται προς τον αύλειο χώρο.

4.        Με το χτύπημα του κουδουνιού δεν καθυστερούν στην αυλή ή στους κοινόχρηστους χώρους και πηγαίνουν προς τις αίθουσες διδασκαλίας.

5.        Δεν εξέρχονται από την αίθουσα διδασκαλίας για οποιονδήποτε λόγο πλην εξαιρετικής περίπτωσης (σωματική ανάγκη), για λίγα λεπτά και μετά από άδεια του διδάσκοντα.

6.        Η μεταφορά και χρήση κινητών τηλεφώνων στο χώρο του σχολείου δεν επιτρέπεται, καθόσον η ανάγκη για επικοινωνία με τους κηδεμόνες καλύπτεται επαρκώς με τα τηλεπικοινωνιακά μέσα που διαθέτει το σχολείο. Η ρύθμιση αυτή κρίνεται αναγκαία, διότι η χρήση των κινητών τηλεφώνων στο χώρο του σχολείου -και μάλιστα αυτών που λειτουργούν και ως φωτογραφικές μηχανές- δε συμβάλλει στη δημιουργία ήρεμου παιδαγωγικού κλίματος, διαλύει την ευταξία και αποσπά την προσοχή των μαθητών κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

7.        Σε περίπτωση που ένας μαθητής προσέλθει στο σχολείο με το κινητό του οφείλει να παραδώσει αυτό στον δάσκαλό του και να το παραλάβει μετά το πέρας των μαθημάτων.

8.        Η μεταφορά και χρήση στο σχολικό χώρο συσκευών αναπαραγωγής ήχου και εικόνας γενικά δεν επιτρέπεται.

9.        Προσέχουν την καθαριότητα των χώρων και αποφεύγουν κάθε φθορά στο κτίσμα και στον εξοπλισμό. Για κάθε φθορά ο μαθητής βαρύνεται με τη δαπάνη αποκατάστασης πέραν του παιδαγωγικού ελέγχου.

10.    Οι μαθητές είναι υπεύθυνοι για την καθαριότητα και την αρτιότητα του θρανίου και της καρέκλας τους.

11.    Οι μαθητές που μετακινούνται με το σχολικό λεωφορείο οφείλουν τόσο να σέβονται το όχημα του λεωφορείου όσο και να υπακούν στις υποδείξεις του οδηγού που τους μεταφέρει και να συμμορφώνονται με τους κανόνες ασφαλούς μετακίνησής τους.

 

β)  Προετοιμασία – μελέτη

            Βασικό καθήκον κάθε μαθητή είναι η μελέτη. Χωρίς συστηματική και επίπονη εργασία κανένας δεν προόδευσε ποτέ.

            Οι μαθητές πρέπει να μάθουν να μελετούν στο σπίτι τους καθημερινά όσο περισσότερο μπορούν. Πρέπει να εφαρμόζουν συγκεκριμένο πρόγραμμα – ωράριο μελέτης.

            Για τους μαθητές που κατ’ εξακολούθηση έρχονται αδιάβαστοι και δεν ενδιαφέρονται για τα μαθήματά τους κι εφόσον δεν συντρέχουν λόγοι που να αιτιολογούν την κατάσταση αυτή, ενημερώνονται οι κηδεμόνες των μαθητών.

 

γ) Παρακολούθηση φοίτησης μαθητών

§  Η  τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η φοίτηση των μαθητών παρακολουθείται από τον εκπαιδευτικό της τάξης, καταγράφονται οι καθημερινές απουσίες και καταχωρούνται στο πληροφοριακό σύστημα το οποίο ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.

§  Όταν ένας μαθητής απουσιάζει συστηματικά και αδικαιολόγητα από το σχολείο ο εκπαιδευτικός της τάξης επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς/κηδεμόνες και ενημερώνει τη  Διεύθυνση του σχολείου.

§  Εφόσον δεν επιλύεται το πρόβλημα της συστηματικής και αδικαιολόγητης απουσίας με τις ενέργειες της παρ. 2 του παρόντος άρθρου αναζητείται ο μαθητής και η οικογένεια του μαθητή μέσω της αστυνομικής και της δημοτικής αρχής καθώς και της αρμόδιας κοινωνικής υπηρεσίας.

§  Στις περιπτώσεις που η ανωτέρω αναζήτηση δεν φέρει αποτέλεσμα, αναφέρεται η συστηματική και αδικαιολόγητη απουσία του μαθητή στην Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και οι ενέργειες που έχουν γίνει.

iii.   Σε περίπτωση δικαιολογημένης απουσίας για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από το μισό του διδακτικού έτους o μαθητής μπορεί να προαχθεί εφόσον με σύμφωνη γνώμη του γονέα του υποβληθεί, σε σχετική εξέταση εντός του πρώτου 10ημέρου του Ιουνίου ή του Σεπτεμβρίου και η εξέταση αυτή είναι επιτυχής.

 

δ) Επίδοση και αξιολόγηση μαθητών

 Η οργάνωση της σχολικής ζωής, το κλίμα μέσα και έξω από την τάξη, η επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο είναι ανάγκη να ενταχθεί ο μαθητής. Το θετικό περιβάλλον στο σχολείο είναι πολύ σημαντικό διότι διαμορφώνει, κατά κύριο λόγο, τη συμπεριφορά, τη σχολική επίδοση, τις αξίες που έχει ανάγκη ο μαθητής για την αποδοχή και την αναγνώρισή του από τη σχολική κοινότητα.

 Κάθε μαθητής αποτελεί μια ιδιαίτερη ξεχωριστή προσωπικότητα και έχει τις δικές του ανάγκες, τα δικά του προβλήματα και τη δική του ψυχοσύνθεση. Αυτό κάνει πολύ δύσκολο και πολυσύνθετο το έργο της διαπαιδαγώγησης και αξιολόγησης του μαθητή.

            Ο εκπαιδευτικός οφείλει να παρατηρεί, να κατανοεί και να ερμηνεύει σωστά κάθε πρόβλημα προσαρμογής των μαθητών και αφομοίωσης των κοινωνικών κανόνων. Έτσι κάθε φορά πρέπει να επιλέγει τους κατάλληλους διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισμούς και να τους προσαρμόζει στις ανάγκες των μαθητών του.

            Ο εκπαιδευτικός που γνωρίζει την οικογενειακή και κοινωνική κατάσταση των μαθητών του, αντιμετωπίζει με ευαισθησία και λεπτούς χειρισμούς τα ιδιαίτερα προβλήματά τους.

            Ο εκπαιδευτικός με την καθημερινή επαφή και επικοινωνία, φροντίζει να εξασφαλίσει την τάξη, την ησυχία, το ήρεμο κλίμα και την αρμονική συνεργασία όλων. Η αρμονική συνεργασία επιτυγχάνεται με τη δίκαιη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού, τον παιδαγωγικό τρόπο επικοινωνίας και τον τρόπο με τον οποίο αξιολογεί τους μαθητές του.

            Η αξιολόγηση των μαθητών συνδιαμορφώνεται από:

1.      Τη συμμετοχή του στο μάθημα και τις καθημερινές εργασίες της τάξης.

2.      Την καθημερινή προφορική επίδοσή του στο μάθημα της ημέρας.

3.      Την επίδοσή του στις γραπτές επαναληπτικές δοκιμασίες.

4.      Την επιμέλεια και τη συνέπεια στις εργασίες που έχει για το σπίτι.

5.      Τη συμμετοχή και συμπεριφορά του στην ομάδα που ανήκει.

6.      Τη γενική συμπεριφορά του απέναντι στους συμμαθητές και τους δασκάλους του.

     Στο τέλος κάθε τριμήνου οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν τη συνολική επίδοση των μαθητών του και παραδίδουν τη βαθμολογία.

       Ο Σύλλογος διδασκόντων αποφασίζει την ημερομηνία κατά την οποία οι γονείς θα ενημερωθούν  για την πρόοδο των παιδιών τους και θα πάρουν τους Ελέγχους Προόδου.

 

ε)   Συμπεριφορά μαθητών

1.         Δεν επιτρέπεται στους μαθητές να παραμένουν στις αίθουσες διδασκαλίας κατά την ώρα των διαλειμμάτων ή στους διαδρόμους όταν ο καιρός είναι κατάλληλος ή να εισέρχονται στις αίθουσες άλλων τάξεων.

2.         Σε περίπτωση βροχής οι μαθητές παραμένουν εντός του κτηρίου χωρίς να τρέχουν.

3.         Δεν επιτρέπεται σε καμιά περίπτωση η έξοδος μαθητή από το Σχολείο χωρίς ενημέρωση της Διεύθυνσης.

4.         Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να διακρίνονται για την καλή, ευπρεπή και καθαρή τους εμφάνιση. Το ντύσιμο των μαθητών πρέπει να είναι κόσμιο ανάλογο με την εποχή και τις καιρικές συνθήκες.

5.        Η συμπεριφορά των  μαθητών και των μαθητριών πρέπει να είναι ευγενική.

6.         Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή και πρόοδό τους.

7.        Οι  μαθητές  πρέπει  να  σέβονται  τους  συμμαθητές  τους, να  συνεργάζονται  μεταξύ  τους, να  μην  τσακώνονται, να  βοηθούν  όσους  έχουν  ανάγκη.

8.        Να  μην  ασκούν  κανενός  είδους  βία (σωματική, λεκτική, κοινωνική, ηλεκτρονική) μεταξύ  τους  και  να  μην  κάνουν  ενέργειες  με  τις  οποίες  βάζουν  σε  κίνδυνο  τη  σωματική  τους  ακεραιότητα (τρέξιμο  στις  σκάλες, τρικλοποδιές, απότομο  κλείσιμο  της  πόρτας κ.α.).

9.        Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:

·         Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.

·         Απευθύνονται στον εκπαιδευτικό τμήματος ή στον εκπαιδευτικό εφημερίας.

·         Απευθύνονται στον Διευθυντή.

10.     Ακόμα  πρέπει  να  σέβονται  το  σχολικό  χώρο  και  να  μην  καταστρέφουν  τη  σχολική  περιουσία.

11.     Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οι μαθητές δεν σηκώνονται όρθιοι, δεν συνομιλούν, δεν προκαλούν άσκοπα φασαρία.

12.     Οι μαθητές οφείλουν να έχουν τα απαραίτητα για το πρόγραμμά τους και να μην τα ξεχνούν συχνά.

13.     Η προστασία του σχολικού κτηρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας. Οι μαθητές οφείλουν να προσέχουν τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του Σχολείου.

14.     Ο  σεβασμός  των  μαθητών  προς  τα  βιβλία πρέπει  να  θεωρείται  δεδομένος.

15.     Όλοι  μας  πρέπει να  συμβάλλουμε  στην  εξοικονόμηση ενέργειας  στο  χώρο  του  σχολείου  και  γι`  αυτό  δεν αφήνουμε  τα  φώτα  χωρίς  λόγο  ανοιχτά  και  τις  βρύσες  να  τρέχουν  άσκοπα.

 

στ)  Ασφάλεια μαθητών σε έκτακτη απουσία εκπαιδευτικού

            Σε περίπτωση έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού, οι μαθητές δεν περιφέρονται εντός του κτηρίου ή στον αύλειο χώρο χωρίς επίβλεψη.  Η κατάσταση αντιμετωπίζεται με τους εξής εναλλακτικούς τρόπους, κατά το γράμμα και το πνεύμα των κείμενων  διατάξεων:

α.  Με τροποποίηση του ημερησίου προγράμματος διδασκαλίας.

β.  Με ανάθεση σε εκπαιδευτικό να καλύψει το κενό.

γ.  Με απασχόληση του τμήματος από εκπαιδευτικό σύμφωνα με την εφαρμογή της νομοθεσίας από τη Δ/νση. Οι μαθητές δηλαδή παραμένουν στην αίθουσά τους και κάνουν μάθημα ή παρακολουθούν στην τάξη προβολή πολιτιστικού περιεχομένου ή ό,τι άλλο έχει επιλεγεί από τον εκπαιδευτικό που έχει αναλάβει την απασχόλησή τους.

 

3.   Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

            H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού.

            Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά.

            Για το σκοπό αυτό το σχολείο υλοποιεί ανάλογα προγράμματα, συμμετέχει σε δράσεις με αφορμή την παγκόσμια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού και βίας, αξιοποιεί την παρουσία της κοινωνικής λειτουργού ή ψυχολόγου εφόσον διαθέτει, κατά τις ημέρες που παρευρίσκεται στο σχολείο και με τον τρόπο που εκείνη κρίνει, και γενικά παροτρύνει τους μαθητές στην αποδοχή της κάθε είδους διαφορετικότητας και του άλλου γενικότερα.

 

4.      Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

            Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα.

            Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών, διότι έτσι αυτοί αισθάνονται υπεύθυνοι, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.

 

α) Σχολικές δράσεις στο πλαίσιο της σχολικής ζωής

            Σχολικές δράσεις θεωρούνται όλες οι προγραμματισμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες δράσεις του σχολείου που συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν τα προγράμματα σπουδών. Πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του διδακτικού ωραρίου, εντός ή/και εκτός του σχολείου και σε συνεργασία με άλλα σχολεία ή/και με άλλους φορείς (όπως Μουσεία, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, σχολικά δίκτυα, επιστημονικούς και πολιτιστικούς συλλόγους και φορείς, βιβλιοθήκες, φυσιολατρικές λέσχες κ.λπ.). Οι δράσεις αυτές έχουν διεπιστημονικό/διαθεματικό, βιωματικό χαρακτήρα και ενθαρρύνουν τη διερεύνηση.     Αποσκοπούν στον εμπλουτισμό του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών, στην ανάπτυξη των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών, στην αισθητική καλλιέργεια, στην έκφραση της δημιουργικότητας, στη συνεργατικότητα, στην ανάπτυξη της αυτονομίας και της υπευθυνότητας και στην ευαισθητοποίηση σε θέματα που αφορούν το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.

            Οι σχολικές δράσεις συντελούν στην ανάπτυξη του δημοκρατικού ήθους, στο άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινότητα και επιτελούν αντισταθμιστικό ρόλο παρέχοντας τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που διευρύνουν τους ορίζοντές τους.

 

β) Σχολικές γιορτές – Διδακτικές επισκέψεις

Οι σχολικές γιορτές, εθνικές ή άλλου τύπου (π.χ. λήξης σχολικού έτους) καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του σχολικού έργου.

Η συμπεριφορά και οι υποχρεώσεις των μαθητών κατά τη διάρκειά τους είναι ανάλογη με το υπόλοιπο σχολικό πρόγραμμα.

Στις σχολικές γιορτές το ωράριο διαμορφώνεται κατά περίπτωση και οι γονείς ενημερώνονται εκ των προτέρων για το πρόγραμμα της γιορτής.

Οι διδακτικές επισκέψεις του παρόντος άρθρου εντάσσονται στις εννέα (9) κατ’ ανώτατο όριο σχολικές δράσεις ανά διδακτικό έτος και δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούνται περισσότερες από μία (1) μέσα στον ίδιο μήνα.

Προκειμένου οι διδακτικές επισκέψεις να ανταποκρίνονται σε παιδαγωγικούς και διδακτικούς στόχους απαιτείται ο κατάλληλος σχεδιασμός τους, ο οποίος θα πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής:

i)     τους επιδιωκόμενους σκοπούς και στόχους,

ii)    τις δραστηριότητες προετοιμασίας μελέτης του θέματος μέσα στην τάξη,

iii)   τις δραστηριότητες στον χώρο της επίσκεψης και

iv)   την αποτίμηση της όλης διαδικασίας και την εξαγωγή των αναγκαίων  εκτιμήσεων και ανατροφοδοτήσεων.

Οι διδακτικές επισκέψεις του παρόντος άρθρου υλοποιούνται εντός του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου και η διάρκειά τους δύναται να παραταθεί πέραν του διδακτικού ωραρίου, μέχρι και δύο (2) διδακτικές ώρες, για τις περιπτώσεις που αυτό καθίσταται αναγκαίο για  την ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας.

Το σχολείο οφείλει να ενημερώνει για τις διδακτικές επισκέψεις τους γονείς/κηδεμόνες, οι οποίοι με υπεύθυνη δήλωσή τους παρέχουν τη συναίνεσή τους ή δηλώνουν τη διαφωνία τους για τη συμμετοχή των παιδιών τους στη δράση. Οι μαθητές και μαθήτριες που δεν παίρνουν μέρος στις εν λόγω δράσεις δεν προσέρχονται στο σχολείο ή αποχωρούν από το σχολείο με συνοδεία των γονέων/ κηδεμόνων τους και τους καταχωρίζεται μία δικαιολογημένη απουσία.

Για τη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών απαιτείται η έγγραφη συναίνεση των γονέων/κηδεμόνων τους.

 

5.             Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας

Το Σχολείο πρέπει να βρίσκεται σε συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή/της μαθήτριας, της οποίας όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή, ο πρώτος που θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το Σχολείο.

Ειδικότερα:

 

α) Ενημέρωση γονέων - υποχρεώσεις γονέων

Το Σχολείο συνεργάζεται στενά και αρμονικά με τους γονείς και Κηδεμόνες των μαθητών του σε κάθε προσπάθεια που στοχεύει στη στήριξη του παιδαγωγικού - εκπαιδευτικού έργου του.

Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των Εκπαιδευτικών. Τα θέματα όμως της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών  ή εξωσχολικών εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και των γονέων -Κηδεμόνων.

Το σχολείο αποδίδει μεγάλη σημασία στην επικοινωνία και εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών μας για δύο κυρίως λόγους: 

A.      Επειδή πιστεύει ότι ο γονέας αποτελεί την τρίτη κορυφή του παιδαγωγικού τριγώνου Μαθητής - Γονέας -Σχολείο.

B.      Επειδή ο ενημερωμένος γονέας είναι αποτελεσματικός στις σχέσεις του με το παιδί και το σχολείο.

Ο κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή αλλά οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα, που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του μαθητή στο σχολείο.

Ο τρόπος επικοινωνίας μπορεί να γίνεται είτε δια ζώσης κατόπιν συνεννοήσεως του γονέα με τους εκπαιδευτικούς, είτε τηλεφωνικά, αν δεν είναι δυνατή η φυσική παρουσία του γονέα.

 

β) Παιδαγωγικές συναντήσεις - έλεγχος προόδου

i.                    Οι εκπαιδευτικοί πραγματοποιούν παιδαγωγικές συναντήσεις σχετικά με θέματα αγωγής και προόδου των μαθητών, για τη βελτίωση της διδασκαλίας και της μάθησης, την καλύτερη οργάνωση της σχολικής ζωής, την ανάπτυξη κλίματος συνεργασίας ανάμεσα στα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

 ii.        Οι παιδαγωγικές συναντήσεις για θέματα αγωγής και προόδου των μαθητών πραγματοποιούνται υποχρεωτικά ανά τρίμηνο. 

iii.                Η ενημέρωση για θέματα αγωγής και προόδου των μαθητών είναι δικαίωμα των γονέων/κηδεμόνων και καθήκον των εκπαιδευτικών. Η ενημέρωση των γονέων/ κηδεμόνων για τη σχολική εργασία, την πρόοδο των μαθητών και για θέματα αγωγής ή ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου πραγματοποιείται:

α) στην αρχή του διδακτικού έτους, όταν οι εκπαιδευτικοί ενημερώνουν τους γονείς/κηδεμόνες κατά τάξη ή συλλογικά για το ωρολόγιο πρόγραμμα και το αναλυτικό πρόγραμμα, τις ώρες και ημέρες επικοινωνίας και συνεργασίας μαζί τους ή για γενικότερα θέματα που αφορούν την αγωγή και την πρόοδο των μαθητών και εν γένει τη λειτουργία του σχολείου,

β) μία φορά τον μήνα, σε προκαθορισμένη από τον εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, μετά τη λήξη των μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και εντός του εργασιακού ωραρίου.

γ) Κάθε φορά που ο εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση

δ) Κατά την επίδοση του Ελέγχουν προόδου ανά τρίμηνο.

Οι γονείς μπορούν να επικοινωνούν με τους εκπαιδευτικούς κάθε φορά που προκύπτουν προβλήματα αφού πρώτα  ενημερώσουν τηλεφωνικά για την επίσκεψή τους.

iv.                 Για την αντιμετώπιση των μαθητών που παρουσιάζουν σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες ή και προβλήματα συμπεριφοράς, ο εκπαιδευτικός συνεργάζεται με τους γονείς/κηδεμόνες στο πλαίσιο της λειτουργίας της ομάδας εκπαιδευτικής υποστήριξης των μαθητών με τα οικεία ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., τον αρμόδιο συντονιστή εκπαιδευτικού έργου και το συντονιστή εκπαιδευτικού έργου ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης, καθώς και τις αρμόδιες υπηρεσίες και τους φορείς για την προστασία και την υποστήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους.

v.     Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή. Παράλληλα, αν υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στις σχέσεις του παιδιού με τους συμμαθητές του ή σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες που το Σχολείο δεν εντόπισε, οι γονείς πρέπει να γνωστοποιούν αμέσως τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους, για να αντιμετωπίζονται έγκαιρα. Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους τηρούν την απαιτούμενη εχεμύθεια.

 

γ) Βασικές αρχές συνεργασίας Σχολείου - Οικογένειας

 

Ο σημαντικός ρόλος των γονέων/κηδεμόνων

Ø  Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με τη δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα, ευπρέπεια και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου.

Ø  Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές.

Ø  Κανένας ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στο χώρο του σχολείου, ακόμα και της οικογένειάς του .

Ø  Γενικότερα, κανένας ανήλικος ή ενήλικος «εξωσχολικός» δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτήριο ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να έχει πάρει άδεια.

Ø  Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του οφείλει να ενημερωθεί άμεσα το σχολείο.

Ø  Σε περίπτωση απουσίας μαθητή, και ιδιαίτερα μακροχρόνιας ή επαναλαμβανόμενης, είναι απαραίτητο να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο. Eπίσης και το σχολείο επικοινωνεί με την οικογένεια ιδιαίτερα σε περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας. 

Ø  Το τηλέφωνο του σχολείου (2531095221) είναι στη διάθεση όλων για οποιαδήποτε ενημέρωση. Οι γονείς πρέπει να βεβαιωθούν ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν τα  σωστά τηλέφωνά τους και για αυτό οποιαδήποτε αλλαγή τηλεφωνικού αριθμού τους πρέπει να γνωστοποιείται στο σχολείο ώστε να μην εμποδίζεται η επικοινωνία.

Ø  Ο γονέας-κηδεμόνας, μαθητή που γίνεται αντιληπτός να προκαλεί βανδαλισμούς στη σχολική περιουσία, παραπέμπεται στη Σχολική Επιτροπή για την αποκατάσταση των υλικών ζημιών.

  Οφείλουμε όλοι να δημιουργήσουμε καλό κλίμα συνεργασίας σχολείου - οικογένειας.   

Η προσέλευση των γονέων και κηδεμόνων στις συναντήσεις που ορίζονται από το σχολείο είναι απαραίτητη.

            Κοινή επιδίωξη όλων είναι η αγωγή, η κατάρτιση, η καλλιέργεια, η ασφάλεια και η ευτυχία των παιδιών μας, αφού:

·           Το Σχολείο είναι μια μικρή κοινωνία που δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους πολύπλευρα, κάτι που δεν μπορεί να γίνει στο σπίτι.

·           Το Σχολείο ζητά από την οικογένεια να παρακολουθεί το παιδί χωρίς να το υποκαθιστά στην προσπάθειά του. Αν οι γονείς κρίνουν ότι το παιδί χρειάζεται ιδιαίτερη βοήθεια, πρέπει να συζητούν με τη Διεύθυνση του Σχολείου.

 

6.              Ποιότητα του σχολικού χώρου

Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές σε ότι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Οι καθαροί και συντηρημένοι χώροι των αιθουσών, της αυλής, και γενικότερα της σχολικής περιουσίας διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο πραγματοποιείται η πολύπλευρη ανάπτυξη των μαθητών, ενώ τα εποπτικά μέσα και η υλικοτεχνική υποδομή υποβοηθούν στην κατάκτηση της γνώσης και των δεξιοτήτων.

Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.  Μαθητής που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή, ενημερώνεται ο κηδεμόνας του και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.

 

 

7.                  Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότηση – προτάσεις βελτίωσης

α) Το κύρος του Κανονισμού

1.      Η Διεύθυνση έχει υποχρέωση να "φροντίζει για τη λήψη κάθε μέτρου, το οποίο συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του σχολείου και είναι υπεύθυνη για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και το συντονισμό της σχολικής ζωής".

2.      Ο Κανονισμός αυτός συντάχθηκε σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί λειτουργίας των Δημοσίων Σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

3.      Εγκρίθηκε σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 4η /28-9-2021 Πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων.

β) Αναθεώρηση του Κανονισμού

Ο παρών Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας στηρίζεται στην κείμενη νομοθεσία και τα απορρέοντα εξ αυτής. Αν όμως από το νόμο ή την εμπειρία της εφαρμογής του παρόντος Κανονισμού προκύψει ανάγκη αναθεώρησης άρθρου ή ευρύτερης ενότητας αυτού, το Σχολείο υποχρεούται να προβεί στην αναμόρφωσή του.

 

8.                  Λειτουργία σχολείου σε έκτακτες συνθήκες COVID-19 

α) Γενικές οδηγίες

            Σε περίπτωση εκτάκτων ή απρόβλεπτων γεγονότων, όπως τη φετινή σχολική χρονιά λόγω COVID-19, κατά τη λειτουργία της σχολικής μονάδας  εφαρμόζονται τα μέτρα αποφυγής διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 που ορίζονται με αποφάσεις που ακολουθούν τις  οδηγίες των εισηγήσεων της Εθνικής Επιτροπής προστασίας Δημόσιας Υγείας, όπως αυτές επικαιροποιούνται και εξειδικεύονται με τις σχετικές οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), οι οποίες κοινοποιούνται με εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Η καθολική χρήση προστατευτικής μάσκας από τους μαθητές/τριες και το προσωπικό του σχολείου είναι υποχρεωτική. Η μάσκα θα πρέπει να φοριέται πριν την είσοδο των μαθητών στο σχολείο, καθώς είναι υποχρεωτική κατά την προσέλευση, την παραμονή και την αποχώρησή τους. Ακόμη και στα διαλείμματα, εκτός από την ώρα της Γυμναστικής.

Σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, οι μαθητές θα πρέπει να προσέρχονται στη σχολική μονάδα με βεβαίωση παρελθούσης νόσησης (τελευταίου εξαμήνου) ή με δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού τεστ (self test), το οποίο θα πραγματοποιείται δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή), έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση στο σχολείο.

Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να προσέρχονται με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση παρελθούσης νόσησης από κορωνοϊό (τελευταίου εξαμήνου) ή βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού τεστ, το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείται επίσης δύο φορές της εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή).

            Τα παιδιά που εμφανίζουν ακόμη και ήπια συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19 όπως τα παρακάτω, απαγορεύεται να έρχονται στο σχολείο:

  • Δυσκολία στην αναπνοή
  • Μυαλγίες
  • Ρίγος
  • Πονοκέφαλο
  • Δυσκαταποσία
  • Ρινική καταρροή/συμφόρηση
  • Ναυτία/έμετο
  • Κοιλιακό πόνο
  • Διαρροϊκές κενώσεις

            Πριν ξεκινήσουν τα παιδιά για το Σχολείο φροντίζουν να έχουν τα απαραίτητα στην τσάντα, ώστε να μη χρειαστεί να δανειστούν τίποτα. Δεν ανταλλάσσουν μολύβια, στυλό, γόμες, μαρκαδόρους και άλλα προσωπικά αντικείμενα. Επίσης, δεν έχουν στην τσάντα υλικά άσχετα με την εκπαιδευτική διαδικασία (παιχνίδια, αυτοκόλλητα κ.ά.).

            Έχουν γεμάτο παγούρι με νερό από το σπίτι. Δεν πίνουν από τις βρύσες, μόνο γεμίζουν τα παγούρια φροντίζοντας πάντα να μην ακουμπάει το στόμιο του μπουκαλιού με τη βρύση.

            Συστήνεται να έχουν μαζί τους απολυμαντικά μαντιλάκια για να καθαρίζουν τα προσωπικά τους αντικείμενα π.χ. χερούλια τσάντας, μολύβια κ.ά. καθώς επίσης να έχουν και δύο εφεδρικές μάσκες ώστε να τις αλλάζουν και να τις τοποθετούν σε σακουλάκι μετά από κάθε διάλειμμα.

            Αποφασίστηκε για την αποφυγή του συνωστισμού, τα διαλείμματα να γίνονται σε προκαθορισμένους χώρους που θα ελέγχονται από τον εκπαιδευτικό εφημερίας.

            Τα παιδιά βγαίνουν στην αυλή τηρώντας τις αποστάσεις και κατευθύνονται σε συγκεκριμένο χώρο που τους έχουν υποδείξει οι εκπαιδευτικοί των τάξεων.

            Οι θέσεις στην αίθουσα είναι καθορισμένες, σταθερές και με μέτωπο προς τον πίνακα. Κάθε φορά που μπαίνουν ή βγαίνουν από την αίθουσα χρησιμοποιούν αντισηπτικό.

            Η είσοδος σε Γονείς/Κηδεμόνες, επισκέπτες κ.ά. άτομα σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του Σχολείου πραγματοποιείται μόνον για πολύ σοβαρό λόγο (π.χ. για να παραλάβουν παιδί που νιώθει αδιαθεσία).

Στην αποχώρηση των παιδιών από το σχολείο παρακαλούνται οι γονείς να κρατούν τις αποστάσεις έξω από την πόρτα ώστε η αποχώρηση να γίνεται με τους κανόνες ασφαλείας που απαιτούνται και προβλέπονται.

            Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει, μπορούν οι γονείς να απευθύνονται κατά την προσέλευση ή αποχώρηση στους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στις εισόδους του Σχολείου. Επίσης, μπορούν να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το Σχολείο ή να χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

            Επίσης, για θέματα που προκύπτουν στην καθημερινότητα του σχολείου και τους προβληματίζουν, είναι σημαντικό να απευθύνονται πρώτα στον εκπαιδευτικό του τμήματος και στη συνέχεια στη Διεύθυνση.

 Εάν κάποιο παιδί εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19 θα ακολουθείται το εξής πρωτόκολλο:

·         Οδηγείται σε ειδικό χώρο με επίβλεψη, μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά.

·         Ειδοποιείται η οικογένεια για παραλαβή του παιδιού

·         Πραγματοποιείται ιατρική αξιολόγηση, με ευθύνη των γονέων του, και σύμφωνα με την κρίση του θεράποντος ιατρού. Εφόσον το παιδί εμφανίζει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19, θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα μοριακό διαγνωστικό τεστ.

·         Εν αναμονή του αποτελέσματος, το παιδί παραμένει σε απομόνωση και κατ’ οίκον νοσηλεία, σε καλά αεριζόμενο δωμάτιο, ενώ το Σχολείο συνεχίζει κανονικά τη λειτουργία του.

  • Ένα σχολικό τμήμα θα αναστέλλει τη δια ζώσης λειτουργία του και η διδασκαλία θα γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης όταν σε αυτό εντοπιστούν επιβεβαιωμένα κρούσματα COVID-19 στο 50%+1 μαθητές του. 

β) Οδηγίες για φροντίδα ύποπτου κρούσματος στο σπίτι

Σε περίπτωση που το μοριακό τεστ για τον νέο κορωνοϊό είναι θετικό

  • Ενημερώνεται άμεσα η Διεύθυνση του Σχολείου και ο ΕΟΔΥ.

Σε περίπτωση που το μοριακό τεστ για τον νέο κορωνοϊό είναι αρνητικό, το παιδί μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 24 ωρών από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς τη λήψη αντιπυρετικών) και την ύφεση των συμπτωμάτων του.

            Σε οποιαδήποτε από τις παραπάνω περιπτώσεις το παιδί επιστρέφει στο σχολείο με ιατρική βεβαίωση.

             

 

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ - ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ

            Ιατρική βεβαίωση (ΑΔΥΜ) για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής προσκομίζουν οι μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Α’ και Δ’ Τάξη κατά την πρώτη εβδομάδα του σχολικού έτους. Τα παιδιά για την ασφάλειά τους μέχρι να προσκομίσουν τη βεβαίωση, δε λαμβάνουν μέρος στη Γυμναστική.

            Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τη Διεύθυνση του Σχολείου καθώς και από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας

 

9.   Οργάνωση Πολιτικής Άμυνας Σχολικής Μονάδας

 

ΣΧΕΔΙΟ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ

α) Διδακτήριο.

 Αποτελείται από ένα κτίριο στο οποίο βρίσκονται τρεις αίθουσες διδασκαλίας, το γραφείο διδασκόντων και οι τουαλέτες. Σύνολο αιθουσών τέσσερις (4) .

β) Προσωπικό του σχολείου.

Λειτουργικά  το σχολείο είναι τριθέσιο και αποτελείται από τους:

  1. Δελτσίδη Αντώνιο, διευθυντή
  2. Ουζουνίδου Μαρίνα, δασκάλα
  3. Χονδρόπουλο Συμεών, δάσκαλο

  

γ) Μαθητές ανά τάξη.

Ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη έχει ως εξής :

 

ΤΑΞΗ

ΜΑΘΗΤΕΣ

Α

5

Β

4

Γ

2

Δ

4

Ε

6

ΣΤ

7

ΣΥΝΟΛΟ

28

δ) Χώρος συγκέντρωσης.

Ως χώρος συγκέντρωσης των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού ορίζεται ο αύλειος χώρος του σχολείου και συγκεκριμένα το γήπεδο του μπάσκετ.

ε) Προληπτικά μέτρα.

Κάνουμε ενημέρωση όλων των μαθητών του σχολείου μας για τους κινδύνους που διατρέχουν σε περίπτωση εκδήλωσης ακραίων καιρικών φαινομένων, καθώς και για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν για την αποφυγή ατυχημάτων. Όλο το προσωπικό του σχολείου πρέπει να γνωρίζει πού βρίσκονται οι διακόπτες παροχής ρεύματος και νερού, οι πυροσβεστήρες και το φαρμακείο.

στ) Εκκένωση του διδακτηρίου σε περίπτωση σεισμού.

  • Σε περίπτωση σεισμού ο δάσκαλος κάθε τμήματος λέει στους μαθητές να μπουν κάτω από τα θρανία.
  • Αφού τελειώσει ο σεισμός οι δάσκαλοι φροντίζουν να βγουν οι μαθητές ένας-ένας έξω στην αυλή του σχολείου.
  • Κατόπιν γίνεται καταμέτρηση των μαθητών.
  • Δεν επιτρέπεται η απομάκρυνση κανενός από το καθορισμένο σημείο.

ζ) Εκκένωση του διδακτηρίου σε περίπτωση πυρκαγιάς.

·         Σε περίπτωση πυρκαγιάς ο δάσκαλος κάθε τμήματος λέει στους μαθητές να βγουν έξω από την αίθουσα ένας-ένας σιγά-σιγά. Η σειρά απομάκρυνσης των τάξεων είναι από την πιο κοντινή ως την πιο απομακρυσμένη από την είσοδο του σχολείου.

·         Σε περίπτωση που είναι αδύνατη η έξοδος των παιδιών από την κύρια έξοδο του σχολείου, θα χρησιμοποιηθεί η έξοδος κινδύνου που είναι το παράθυρο δίπλα από την θεατρική σκηνή.

·         Με τους πυροσβεστήρες η ομάδα πυρασφάλειας προσπαθεί να σβήσει την φωτιά.

·         Αφού βγουν όλοι οι μαθητές γίνεται καταμέτρηση αυτών.

  • Δεν επιτρέπεται η απομάκρυνση κανενός από το καθορισμένο σημείο.

η) Ομάδα πυρασφάλειας

Αποστολή της ομάδας αυτής είναι η φροντίδα τοποθέτησης των πυροσβεστήρων σε συγκεκριμένη θέση εντός του διδακτηρίου, έλεγχος πληρότητας αυτών και ημερομηνίας λήξης τους.

Σε περίπτωση πυρκαγιάς είναι υπεύθυνοι για το σβήσιμο αυτής.

Αρχηγός της ομάδας αυτής ορίζεται ο διευθυντής του σχολείου Δελτσίδης Αντώνιος με βοηθό τον δάσκαλο Χονδρόπουλο Συμεών.

θ) Ομάδα Πρώτων Βοηθειών.

Αποστολή της ομάδας αυτής είναι να φροντίζει να υπάρχει φαρμακείο πλήρως εξοπλισμένο σε εμφανή θέση του γραφείου. Αρχηγός  της ομάδας αυτής ορίζεται  ο δάσκαλος  Χονδρόπουλος Συμεών, με βοηθό τον διευθυντή του σχολείου Δελτσίδη Αντώνιο.

ι) Ομάδα Διάσωσης Αρχείου.

Όλο το διδακτικό προσωπικό φροντίζει με ιδιαίτερη προσοχή και επιμέλεια για τη μεταφορά εκτός σχολικού κτιρίου όλων των εγγράφων του αρχείου του σχολείου σε ασφαλές σημείο. Τα έγγραφα τοποθετούνται σε κιβώτια με προσοχή. Αρχηγός της ομάδας αυτής ορίζεται η δασκάλα Ουζουνίδου Μαρίνα, με βοηθούς τον δάσκαλο ΖΕΠ και τους μαθητές της Ε-ΣΤ τάξης.

Επίλογος

     Το σύνολο των ρυθμίσεων του κανονισμού αποτελεί ένα κώδικα νομικών και ηθικών αξιών, τον οποίο όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας πρέπει να ενστερνίζονται, αφού καρποφόρα λειτουργία του μπορεί να υπάρχει μόνο, όταν αυτοβούλως μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς επιθυμούν να συμμορφώνονται προς τις διατάξεις του όχι τόσο από το "δέον" του νόμου, όσο από εσωτερικό κίνητρο και αυτοδέσμευση, γιατί αποβλέπει προς το συμφέρον όλων.

Άλλωστε η σύνταξη αυτού του κανονισμού συνιστά μια απόπειρα βελτίωσης των όρων λειτουργίας του Δημοτικού Σχολείου.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για ένα σχολικό έτος και βελτιώνεται συνεχώς.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Επιστολή


Αγαπητοί γονείς και μαθητές ο κανονισμός που κρατάτε στα χέρια σας σύμφωνα με το ΦΕΚ/491/Τ. Β΄/09-02-2021 του Υπουργείου Παιδείας στηρίζεται στην ισχύουσα Νομοθεσία και στις Σύγχρονες Παιδαγωγικές και Διδακτικές αρχές και αξίες.

Η τήρηση του Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου μας, που ενέκριναν η Διεύθυνση, και ο Σύλλογος Διδασκόντων του Δημοτικού Σχολείου Σώστη, θα βοηθήσει ώστε το έργο και οι παιδαγωγικοί στόχοι να πραγματοποιηθούν όσο καλύτερα γίνεται. Για την εφαρμογή του χωρίς προβλήματα και εντάσεις, καλό θα ήταν, να αφιερώνατε λίγο από το χρόνο σας ώστε να διαβάσετε τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του σχολείου μας.

Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το υψηλό του όραμα.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τη Διεύθυνση, σύμφωνα με τις αρχές της Παιδαγωγικής Επιστήμης και την Εκπαιδευτική Νομοθεσία.

Ο κανονισμός δίδεται σε όλους τους Γονείς των μαθητών προς ενημέρωσή τους.

 

 


 

 

 

                                                                                         


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου